Wtorek
16.03.2010
nr 075 (1689 )
ISSN 1734-6827

Hyde Park Corner



Temat: Drogi gminne w czasie polowania zbiorowego  (NOWY TEMAT)

Autor: Kazimierz Szumski  godzina: 15:05
Często były tu poruszane tematy co zrobić jak jest zbiorówka a ktoś łazi po terenie. Oczywiście zakładam że łazi drogą (gruntowa utwardzona, byleby gminna) Dla mnie sprawa byłaby jasna, gdyby UG zajął jasne stanowisko w momencie gdy otrzyma powiadomienie o terminach polowań i określił sposób zabezpieczenia dróg i zakaz wstępu osobom postronnym - zajęcie drogi, albo po prostu je wyłączył z polowania (pędzenia itp). Zadałem więc do UG pytanie z małym wstępem żeby wiedzieli o co chodzi: "Szanowna Pani Wójt 1) Czy na terenie gminy odbywają się polowania zbiorowe organizowane przez koła łowieckie PZŁ? Jeżeli tak to: 2) Czy zgodnie z ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz par. 28, Urząd Gminy jest powiadamiany o planowanych terminach polowań zbiorowych? 3) Czy Urząd Gminy w drodze decyzji (lub w inny sposób) nakłada na koła łowieckie obowiązek zabezpieczenia terenu objętego polowaniem zbiorowym na czas jego wykonywania, oraz czy ustala wysokość opłaty za zajęcie dróg gminnych?" I otrzymałem odpowiedź: "Odpowiadając na Pana pytania uprzejmie informuję, że: - na terenie gminy Jabłonna odbywają się polowania zbiorowe, - Urząd Gminy Jabłonna jest powiadamiany o terminach i miejscach planowanych polowań zbiorowych, - obowiązek zabezpieczenia terenu objętego polowaniem zbiorowym na czas jego wykonywania spoczywa na prowadzącym polowanie zgodnie z §26 i §27 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz (Dz. U. z 2005 r., Nr 61, poz. 548). Wysokość opłaty za zajęcie dróg gminnych ustala Uchwała Nr XXXI/271/2004 Rady Gminy Jabłonna z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych dla których zarządcą jest Wójt Gminy Jabłonna." To jak to jest? KŁ ma obowiązek znać treść uchwał dotyczących zajęcia dróg? Pozdrawiam

Autor: WIARUS  godzina: 15:36
Kazimierz Szumski Zupełnie nie na temat ale dla poszerzenia horyzontów ;-))) Drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe lub gminne są drogami publicznymi. Może z nich korzystać każdy, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w przepisach. Wewnętrznymi zaś są drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w tym dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych. Wszystko to wynika z ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 19, poz.115, ze zm.). Do końca 1998 r. katalog dróg publicznych, a więc ogólnodostępnych, obejmował również tzw. wewnętrzne zakładowe, prowadzące m.in. do obszarów leśnych, będące dojazdami do dróg krajowych, wojewódzkich, gminnych oraz lokalnych miejskich. W związku z reformą ustrojową państwa i związaną z tym zmianą ww. ustawy od 1 stycznia 1999 r. ówczesne publiczne drogi zakładowe, w tym dojazdy do obszarów leśnych, zostały zakwalifikowane do kategorii: • ¦ dróg gminnych lokalnych, jeśli rada gminy podjęła stosowną uchwałę, • ¦ dróg wewnętrznych, jeżeli takiej uchwały nie podjęto. A zatem skoro drogi zakładowe zostały zaliczone do kategorii wewnętrznych, to - rzecz jasna - nie uzyskały statusu drogi publicznej. Podwójne podporządkowanie Zgodnie z art. 4 ust. 1 i3 w związku z art. 3 pkt. 2 ustawy o lasach z 28 września 1991 r. w zarządzie Lasów Państwowych znajdują się m.in. drogi leśne, które w praktyce są dojazdami nie tylko do lasów, ale również do innych miejscowości, na ogół wsi i siedlisk. W związku z tym po zmianie ustawy od rogach doszło do podwójnego zarządu nad nimi sprawowanego przez: a) Lasy Państwowe, b) gminne, a nawet powiatowe zarządy dróg publicznych. W tym stanie rzeczy jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mają obowiązek sprawować opiekę nad tym majątkiem Skarbu Państwa i przestrzegać przepisów ustawowych w tym zakresie, i jednocześnie umożliwiać sprawowanie zarządu przez samorządowe zarządy drogowe. Zważywszy, że w omawianej materii przepisy ustawy o lasach stanowią lex specialis w stosunku do ustawy o drogach publicznych, może dojść do kuriozalnych sytuacji. Zgodnie bowiem z zasadą lex specialis derogat legi generali drogi leśne - będące m.in. dojazdami do innych miejscowości, wykorzystywane przez ogół ludności - mogą zostać zakwalifikowane jako stricte leśne, na których (art. 26 ust. 2 i 3 ustawy o lasach) w określonych sytuacjach można wprowadzić stały bądź okresowy dostęp przejazdu. Także jeżeli dawna droga zakładowa nie została zakwalifikowana przez uchwałę rady gminy jako gminna publiczna, a stanowi obecnie dogodne połączenie między miejscowościami, możliwy jest (art. 29 ust. 1 ustawy o drogach) zakaz ruchu pojazdów silnikowych, zaprzęgowych i motorowerów -wystarczy nie postawić drogowskazu dopuszczającego ruch po tych drogach! Problem ten zilustrował Michał Kosiarski w artykule "Za jazdę konno trzeba płacić leśnikom" ("Rz" z 3 sierpnia 2006 r.) na przykładzie wysokich opłat (50 zł rocznie za kilometr) od stadnin i gospodarstw agroturystycznych za jazdę konną lub bryczkami, a nawet kuligami. Można przekształcić W tej sytuacji jak najbardziej uzasadnione jest przekształcenie dróg leśnych pozostających w zarządzie Lasów Państwowych - tradycyjnie wykorzystywanych jako połączenia między miejscowościami i którymi na mocy ustaw o drogach publicznych oraz o lasach zarządza jednocześnie jednostka samorządu terytorialnego i jednostka organizacyjna Lasów Państwowych - w drogi publiczne. Wiązałoby się to z prawem zwrotu Lasom Państwowych faktycznie poniesionych kosztów związanych z geodezyjnym wydzieleniem drogi oraz innych opłat związanych z przekazywaniem nieruchomości. Do zmiany statusu prawnego drogi leśnej (przez analogię do art. 38a ust. 1 ustawy o lasach) niezbędna jest decyzja administracyjna o ustanowieniu trwałego zarządu, wydawana przez odpowiedni organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. A jak orzekło Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu 23 kwietnia 2003 r. w związku z art. 21a ustawy o drogach publicznych, "tylko zarządca drogi (...) jest organem uprawnionym do wydawania decyzji administracyjnych" ("Orzecznictwo w sprawach samorządowych 2003", nr 2 (39) 2003). Wydanie takiej decyzji powinno być poprzedzone zasięgnięciem opinii kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, najczęściej nadleśniczego. Decyzja jest warunkiem sine qua non wpisu stanu prawnego drogi do księgi wieczystej. Potrzebna zmiana przepisów Widoczna jest też potrzeba zmiany istniejącego stanu prawnego. Wymaga tego uporządkowanie gospodarki gruntami w nadleśnictwach oraz uregulowanie istniejącego stanu faktycznego dotyczącego dróg -użytkowanych przez ludność miejscową jako dogodne trakty komunikacyjne - które od dawna utraciły charakter śródleśnych. Drogi te nie spełniają podstawowej przesłanki umożliwiającej zakwalifikowanie ich do dróg wewnętrznych, tj. możliwości korzystania z nich jedynie przez określone kategorie użytkowników posiadających stosowne zezwolenia indywidualne lub grupowe. Dostęp do nich jest bowiem powszechny, w przeciwieństwie do np. dróg prywatnych, z których mogą korzystać tylko ich właściciele i osoby, które uzyskały na to stosowne zezwolenie. Owszem, w zarządzie Lasów Państwowych znajdują się drogi leśne z ograniczonym dostępem - będące wcześniej zakładowymi - ale na ogół są one zagrodzone szlabanem, przy którym znajduje się najczęściej znak zakazu wjazdu, z wyłączeniem tzw. administracji Lasów Państwowych. Autor - Marek Geszprych - doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, seminarzysta Warszawskiego Seminarium Aksjologii Administracji. Darz Bór!!!

Autor: Kazimierz Szumski  godzina: 15:56
Ja to wszystko znam:))) I znam skutecznie!!! - przeprowadzałem "przejęcie" drogi przez gminę łącznie z nadaniem nazwy ulicy - skutecznie zmieniłem kwalifikację z art. 86 na 98 kodeksu wykroczeń w sprawie własnej żony co uzasadniało odmowę przyjęcia mandatu karnego, gdzie gościu wpisał właśnie 86. Pozdrawiam